POKOK SEMALU !






alamak ! aku ni pemalu ke ?
ummi kata aku ni jenis pemalu .
betul ke ? tak percaya !


 ( nie pokok semalu korang kenal tak ?
kalau tak kenal ape nak jadi la ! )

dengan manusia yang aku belum kenal memang la ..
aku jadi PEMALU .
tapi kalau dah lama kenal ..
baru la kau tahu .
so kepada sesiapa yang kata ' aku ni sombong '
terpulang la ..

you all !
tau tak pokok semalu amat berkait rapat dengan wanita @ perempuan .
korang percaya ke tak ?

meh sini nak cakap ..

 Rasulullah s.a.w  pernah berkata kepada anak Fatimah .
' para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek '

pertama : pokok ini akan kuncup apabila disentuh .
ini bermakna , wanita perlu mempunyai perasaan malu .

kedua : pokok semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya .
ini boleh dikatakan wanita perlu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang muslim .

ketiga : pokok ini juga mempunyai akar yang sangat kuat .ini bermakna wanita hendaklah mempunyai ikatan yang sangat kuat dengan Allah Taala .
dan terakhir : pokok semalu akan kuncup dengan sendiri apabila waktu senja .ini boleh dikatakan , wanita perlu pulang kerumah apabila waktu semakin senja .
jadikan ia sebagai pedoman sebagai seorang wanita muslim .

2 comments:

A'ishah Kamaludin said...

masuk choral speaking ni kalahkan teater kan sebab kene wat facial expression.. nak kene syncronize dgn org lain pulak tu. Best, best...

BTW, salam kenal

Latest entry-->Wordless Wednesday #2: Koleksi Mekap Part I

raje carl said...

wahh i like this :)